動詞 verb の変化表  --Conjugation
    ◎注1 U-verbs と RU-verbs の見分け方:  How to distinguish U-verbs and RU-verbs
  1)  Ru-verbs:  the ending of the dictionary form of ru-verbs is composed of "eru" or "iru" although there are exceptions such as 帰る.  Otherwise, other verbs ending with "ru" are categorized into "u" verbs.
  2)  Harmonyms: 着(き)る[ru-verb]←→切る[u-verb]、 居(い)る/射る[ru-verb]←→要る/煎る[u-verb]
  3)  Memorizing "nai-form and masu-form is helpful.
    ◎注2 自(じ)indicates an intransitive verb--自動詞, while 他(た)indicates a transitive verb--他動詞.  Those charactors are put only on a pair of transitive and intransitive verbs.
    ◎注3 The star *mark in the dictionary form column means that this verb is used for "topic は subj. が" construction or when the subject of the verb is often inanimate.
    ◎注4 Lesson numbers are based on "Nakama Vol. I "
◎注5 When you don't remember the meaning of a verb, look up the dictionary.

Group 1 [ one-step verb, vowel-ending verb, or る-verb )      
  Plain (short)form Plain (short) form Plain (short) forms
  Nai-Form   
(stem+ない) 
Masu-Form 
(stem+ます) 
Dic.Form 
(stem+る)
Ba-Form 
(stem+れば) 
Command Form (stem+ろ) Volitional Form 
(stem+よう) 
Te-Form 
(stem+て)
Ta-Form 
(stem+た/ 
なかった)
L5 あびない あびます 浴びる あびれば あびろ あびよう あびて あびた/あびなかった
L5 たべない たべます

食べる

たべれば たべろ たべよう たべて たべた/たべなかった
L5 おきない おきます 起きる・自 おきれば おきろ おきよう おきて おきた
L5 ねない ねます 寝る ねれば ねろ ねよう ねて ねた
L5 みない みます 見る みれば みろ みよう みて みた/みなかった
L6 かけない かけます かける・他 かければ かけろ かけよう かけて かけた
L6 でかけない でかけます 出かける でかければ でかけろ でかけよう でかけて でかけた
L8 いれない いれます 入れる・他 いれれば いれろ いれよう いれて いれた

L8

みせない みせます 見せる みせれば みせろ みせよう みせて みせた

L8

いない います 居る いれば いろ いよう いて いた
L10 かけない かけます かける・他 かければ かけろ かけよう かけて かけた
L10 きない きます 着る/着ている きれば きろ きよう きて きた
L10 つとめない つとめます 勤める/勤めている つとめれば つとめろ つとめよう つとめて つとめた

L10

やせない やせます やせる/やせている やせれば やせろ やせよう やせて やせた
L12 つけない つけます 付ける・他 つければ つけろ つけよう つけて つけた 
L12 でない でます 出る・自 でれば でろ でよう でて でた
L12 つかれない つかれます 疲れる つかれれば つかれろ つかれよう つかれて つかれた
                    

Group 3 [Irregular verbs ] dictionary

Plain form Plain form Plain forms
Nai-Form Masu-Form  Dic.Form Ba-Form Command Form Volitional Form Te-Form Ta-Form
こない きます 来(く)る くれば こい こよう きて きた/こなかった
しない します する すれば しろ しよう して した/しなかった
                                                            
Group 2 [five-step verb, consonant-ending, or う-verb. *かえる  is an exception.]

S+
dictionary
  Plain form Plain form Plain forms
  Nai-Form 
aーない
Masu-Form 
iーます
Dic.Form 
ーu
Ba-Form 
eーば
Command Form 
ーe
Volitional Form 
ーoo
Te-Form 
i ーて
Ta-Form 
i ーた
L6 はなさない はなします 話す はなせば はなせ はなそう はなして はなした/はなさなかった 
 
L8 ださない だします 出す・他 だせば だせ だそう だして だした

K+  ■dictionary

  Plain form Plain form Plain forms
  Nai-Form 
aー
ない
Masu-Form 
iー
ます
Dic.Form 
ーu
Ba-Form 
eーば
Command Form 
ーe
Volitional Form 
ーoo
Te-Form 
i ーて
Ta-Form 
i ーた
L5 いかない いきます 行く いけば いけ いこう いって* いった*/いかなかった
L6 きかない ききます 聞く きけば きけ きこう きいて きいた
L6 かかない かきます 書く かけば かけ かこう かいて かいた
L10 はかない はきます はく/はいている はけば はけ はこう はいて はいた
L11 なかない なきます 泣く なけば なけ なこう ないて ないた
L12 あるかない あるきます 泣く あるけば あるけ あるこう あるいて あるいた
L12 ひかない ひきます 引く ひけば ひけ ひこう ひいて ひいた

G+
 ■dictionary
  Plain form Plain form Plain forms
  Nai-Form 
aーない
Masu-Form 
iーます
Dic.Form 
ーu
Ba-Form 
eーば
Command Form 
ーe
Volitional Form 
ーoo
Te-Form 
i ーて
Ta-Form 
i ーた
L7 およがない およぎます 泳ぐ およげば およげ およごう およいで およいだ/およがなかった

M+
 ■dictionary
  Plain form Plain form Plain forms
  Nai-Form 
aーない
Masu-Form 
iーます
Dic.Form 
ーu
Ba-Form 
eーば
Command Form 
ーe
Volitional Form 
ーoo
Te-Form 
mーて
Ta-Form 
mーた
L5 よまない よみます 読む よめば よめ よもう よんで よんだ /よまなかった
L5 のまない のみます 飲む のめば のめ のもう のんで のんだ 
L8 つつまない つつみます つつむ つつめば つつめ つつもう つつんで つつんだ 
L10 すまない すみます

住む/住んでいる

すめば すめ すもう すんで すんだ
L12 やすまない やすみます

休む

やすめば やすめ やすもう やすんで やすんだ

N+
 ■dictionary                     
Plain form Plain form Plain forms
Nai-Form 
aーない
Masu-Form 
iーます
Dic.Form 
ーu
Ba-Form 
eーば
Command Form 
ーe
Volitional Form 
ーoo
Te-Form 
nーて
Ta-Form 
nーた
しなない しにます 死ぬ しねば しね しのう しんで しんだ/しななかった

B+
 ■dictionary
  Plain form Plain form Plain forms
  Nai-Form 
aーない
Masu-Form 
iーます
Dic.Form 
ーu
Ba-Form 
eーば
Command Form 
ーe
Volitional Form 
ーoo
Te-Form 
nーて
Ta-Form 
nーた
L7 あそばない あそびます 遊ぶ あそべば あそべ あそぼう あそんで あそんだ /あそばなかった
L9 よばない よびます 呼ぶ よべば よべ よぼう よんで よんだ 

T+
 dictionary                  
  Plain form Plain form Plain forms
  Nai-Form 
aーない
Masu-Form 
iーます
Dic.Form 
ーu
Ba-Form 
eーば
Command Form 
ーe
Volitional Form 
ーoo
Te-Form 
ttーて
Ta-Form 
ttーた
L8 もたない もちます 持つ もてば もて もとう もって もった

R+
 
dictionary
  Plain form Plain form Plain forms
  Nai-Form 
aーない
Masu-Form 
iーます
Dic.Form 
ーu
Ba-Form 
eーば
Command Form 
ーe
Volitional Form 
ーoo
Te-Form 
ttーて
Ta-Form 
ttーた
L3 ない あります ある あれば あれ あろう あって あった/ 
なかった
L5 はじまらない はじまります 始まる・自 はじまれば はじまれ はじまろう はじまって はじまった
L5 おわらない おわります 終わる・自 おわれば おわれ おわろう おわって おわった
L5 かえらない かえります 帰る /返る・自 かえれば かえれ かえろう かえって かえった 
L5 はいらない はいります 入る・自 はいれば はいれ はいろう はいって はいった
L6 つくらない つくります 作る つくれば つくれ つくろう つくって つくった
L7 とらない とります 取る とれば とれ とろう とって とった
L10 わからない わかります 分かる わかれば わかれ わかろう わかって わかった/ 
わからなかった
L10 ふとらない ふとります 太る/太っている ふとれば ふとれ ふとろう ふとって ふとった
L10 かぶらない かぶります かぶる かぶれば かぶれ かぶろう かぶって かぶった
L11 のらない のります 乗る のれば のれ のろう のって のった
L11 のぼらない のぼります 登る のぼれば のぼれ のぼろう のぼって のぼった
L12 こまらない こまります 困る こまれば こまれ こまろう こまって こまった/こまらなかった
L12 きらない ふります 切る ふれば ふれ ふろう ふって ふった
L12 つまらない つまります つまる つまれば つまれ -- つまって つまった
L12 はからない はかります 計る はかれば はかれ はかろう はかって はかった
L12 ならない なります 成る なれば なれ なろう なって なった
                           
[W]+ dictionary
  Plain form Plain form Plain forms
  Nai-Form 
aーない
Masu-Form 
iーます
Dic.Form 
ーu
Ba-Form 
eーば
Command Form 
ーe
Volitional Form 
ーoo
Te-Form 
ttーて
Ta-Form 
ttーた
L6 かわない かいます 買う かえば かえ かおう かって かった/かわなかった
L7 うたわない うたいます 歌う うたえば うたえ うたおう うたって うたった
L9 あわない あいます 会う あえば あえ あおう あって あった
L11 すわない すいます 吸う すえば すえ すおう すって すった
L11 わらわない わらいます 笑う わらえば わらえ わらおう わらって わらった
                  

■ほかの形 と変化

Potential Form
◎The sounds of U-verbs are K, G, M, N, B, T, R, W, S.
u-verbs  ru-verbs irregular-verbs
Potential form Eる Stemられる こられる;できる
 

 
Potential Form Plain form Plain form Plain forms
Nai-Form   
(stem+ない)
Masu-Form 
(stem+ます)
Dic.Form 
(stem+る)
Ba-Form 
(stem+れば)
Volitional Form 
(stem+よう) 
Te-Form 
(stem+て)
Ta-Form 
(stem+た/ 
なかった)
ru-verb いれられない いれられます 入れられる いれられれば いれられよう いれられて いれられた/いれられなかった
u-verb はいれない はいれます 入れる はいれれば はいれよう はいれて はいれた/はいれなかった 
irregular こられない こられます 来られる こられれば こられよう こられて こられた/こられなかった 
  できない できます 出来る できれば できよう できて

できた/できなかった 

●(1)Subject は/が Something が --Eる/られる
●(2)Subject は/が Somethingを --regular verb Dic. form ことができる